Nyelv és kommunikáció MAO1101

Féléves tematika:

 

Időpont

Hét

Téma

2021. 09. 06.

1.

Tematika és követelmények megbeszélése, feladatkijelölés

Helyesírási gyakorlatok

2021. 09. 13.

2.

A kommunikációs ismeretek felelevenítése

A kommunikáció alapfogalmai

2021. 09. 20.

3.

A kommunikáció és kutatása

Diszciplináris kapcsolatok, interdiszciplináris területek

2021. 09. 27.

4.

Az emberi kommunikáció története

2021. 10. 04.

5.

A nem nyelvi kommunikáció

2021. 10. 11

6.

A nyelvi kommunikáció

2021. 10. 18.

7.

ZH írása – gyakorlati óra

2021. 10. 25.

8.

Önismeret és kommunikációs stílusok

2021. 11. 08.

9.

Kommunikációs helyzettípusok és konfliktuskezelés

2021. 11. 15.

10.

A személyközi kommunikáció közlésfajtái

2021. 11. 22.

11.

Közlésfajták a társadalmi kommunikációban

2021. 11. 29.

12.

Újmédia-kommunikáció, a befolyásolás formái: a meggyőzés és a manipuláció

2021. 12. 06.

13.

ZH

2021. 12. 13.

14.

Szervezési feladatok, a félév értékelése.

 

Irodalom:

 

  • Aczél Petra 2004. Retorika. A szóból épült gondolat. Krónika Nova Kiadó, Budapest.
  • Aczél Petra 2009. Új retorika. Közélet, kommunikáció, kampány. Kalligram Kiadó, Pozsony.
  • Aczél Petra 2012. Médiaretorika. Magyar Mercurius, Budapest.
  • Aczél Petra szerk. (2015) Műveljük a médiát! Wolters Kluwer. Budapest, 2015. http://buvosvolgy.hu/dokumentum/108/aczel_muveljuk_a_mediat.pdf
  • Andok Mónika 2013. A hatékonyság fogalma eltérő kommunikációs modellekben. In: A hatékony kommunikáció. A kommunikáció oktatása 5. Szerk.: Balázs László – H. Varga Gyula. Hungarovox Kiadó, Budapest. 18–23.
  • Andok Mónika: 2016. Digitális média és mindennapi élet. Konvergencia, kontextus, közösségi média. L’Harmattan Kft. Budapest.
  • Balázs László – H. Tomesz Tímea – H. Varga Gyula 2003. A kommunikáció elmélete és gyakorlata. Gramma Kiadó, Eger.
  • Buda Béla: A közvetlen emberi kommunikációs szabályszerűségei. Bp., Animula K., 1997.
  • Fercsik Erzsébet – Raátz Judit: Kommunikáció szóban és írásban. Bp., Korona Kiadó, 1995.
  • Forgó Sándor: A kommunikációelmélet alapjai. Eger, 2011
  • H. Varga Gyula: Bevezetés a nyelvi kommunikáció tanulmányozásába. Gramma Kiadó, Eger, 2015.
  • Pease, Allan 2000. Testbeszéd. Park Kiadó, Budapest.
  • Pléh–Síklaki–Terestyéni (szerk.): Nyelv – kommunikáció – cselekvés. Osiris Kiadó, Budapest, 1997.
  • Rudas János 2001. Delfi örökösei. Önismereti csoportok –elmélet, módszer, gyakorlatok. Új mandátum, Budapest.
  • Síklaki István 1994. A meggyőzés pszichológiája. Scientia Humana, Budapest.
  • Szegfű András 1999. A szervezetek kommunikációjáról. In: Béres–Horányi (szerk.) 1999. 86–95.
  • Zsolt Péter 2004. Kommunikációelméletek diszciplínái. EU-Synergon Kft., Vác.

 

A foglalkozásokon történő részvétel:

A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke teljes idejű képzésben a tantárgy heti kontakt óraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.)

 

Félévi követelmény: gyakorlati jegy

 

Az értékelés módja, ütemezése, a félévközi ellenőrzések követelményei:

A tantárgy jellege folyamatos gyakorlást feltételez, így a hallgatók minden héten feladatot kapnak, a feladatok megoldásának értékelése folyamatos. A félév során az elméleti anyag számonkérése két zárthelyi dolgozattal történik. Kettőnél több készületlen órai megjelenés, illetve háromnál több hiányzás a félév megismétlését vonja maga után.

 

Az érdemjegy kialakításának módja:

A félévi gyakorlati jegyet az órai munkára kapott jegyek, a zárthelyi dolgozatok érdemjegyeinek számtani átlaga határozza meg. Amennyiben a zárthelyi dolgozatok, vagy az órai munkák elégtelen minősítésűek, a félév elégtelen gyakorlati jeggyel zárul. Elégtelen gyakorlati jegy javítása a Tanulmányi és vizsgaszabályzat szerint lehetséges.

 

 

Tomori Tímea

Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet, főiskolai tanársegéd

B/217 tomori.timea@nye.hu

Nyíregyháza, 2021. 09. 10.