Kvalitatív és kvantitatív kutatások a pedagógiában BOV2135

(előadás)

Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer

1.      hét (2022.09.07.): A tantárgy tematikájának, szakirodalmának és követelményeinek ismertetése.

2.      hét (2022.09.14.): A pedagógiai kutatások három paradigmája

3.      hét (2022.09.21.): A kvalitatív kutatásmódszertan jellemző jegyei

4.      hét (2022.09.28.): Grounded theory a megalapozott elmélet

5.      hét (2022.10.05.): A trianguláció típusai

6.      hét (2022.10. 12.): A kvalitatív kutatások gyakori módszerei

7.      hét (2022.10. 19): A kvantitatív kutatásmódszertan jellemző jegyei
8.      hét (2022.10. 26.): A kvantitatív kutatások gyakori módszerei

9.      hét (2022.10. 31.): Gyakorisági eloszlások, középérték, szóródás,

10.  hét (2022.11.07.): Hipotézisvizsgálatok

11.  hét (2022.11. 14.): A kérdőívek statisztikai elemzése

12.  hét (2022.11. 21.): Ismerkedjünk a MaxQda adatelemző szoftverrel!

13.  hét (2022.11. 28.): Ismerkedjünk az SPSS adatelemző szoftverrel!

14. hét (2022.12. 05.): A félévi munka értékelése
 

A foglalkozásokon történő részvétel:

Az előadások a képzés szerves részét képezik, így az Intézmény a hallgatóktól elvárja a részvételt az előadásokon. A gyakorlati foglalkozásokon, összefüggő gyakorlatokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke teljes idejű képzésben a tantárgy heti kontakt óraszámának egyharmada, részidős képzésben tantárgyanként a kontakt óraszám egyharmada. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.).

 

Félévi követelmény: kollokvium

 

Az értékelés módja, ütemezése:

A félév minősítését a kollokviumon szerzett osztályzat adja.

 

A félévközi ellenőrzések követelményei:

 

  • Csíkos Csaba (2020). A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE, TÓK. https://www.eltereader.hu/media/2020/12/web_Csikos-Csaba_Bevezetes__.pdf
  • Falus Iván – Ollé János (2008). Az empirikus kutatások gyakorlata. Adatfeldolgozás és statisztikai elemzés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
  • Falus Iván (szerk.) (1993). Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Keraban Kiadó, Budapest.
  • Kálmán, S. (2020). Abdukció a kvalitatív tartalomelemzésben. Bizonytalanság vagy stabilitás? Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.
  • Kontra József (2011). A pedagógiai kutatások módszertana. Kaposvári Egyetem. https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
  • Sántha Kálmán (2006). Mintavétel a kvalitatív pedagógiai kutatásban. Gondolat Kiadó, Budapest.
  • Sántha Kálmán (2009). Bevezetés a kvalitatív pedagógiai kutatás módszertanába. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.
  • Sántha Kálmán (2015). Trianguláció a pedagógiai kutatásban. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.
  • Sántha, K. (2013). A harmadik paradigma a neveléstudományi vizsgálatokban. Iskolakultúra13(2), 82-91.
  • Sántha, K. (2017). A trianguláció-tipológiák és a MAXQDA kapcsolata a kvalitatív vizsgálatban. Vezetéstudomány-Budapest Management Review48(12), 33-40.

 

 

Az érdemjegy kialakításának módja:

 

A hallgató a kollokviumon szóbeli vizsgát tesz a tematika címeit képező tételekből. A vizsgajegy megállapítását a felelet minősége határozza meg. Javításra a TVSZ. 13.§ alapján kerülhet sor.

 

 

Tomori Tímea

Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet, főiskolai tanársegéd

B/239 tomori.timea@nye.hu

 

Nyíregyháza, 2022. 09. 05.

 

 

 

 

Kvalitatív és kvantitatív kutatások a pedagógiában

BOV2135 (gyakorlat)

Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer

1.      hét (2022.09.07.): A tantárgy tematikájának, szakirodalmának és követelményeinek ismertetése.

2.      hét (2022.09.14.): A pedagógiai kutatások paradigmáinak elkülönítése a gyakorlatban

3.      hét (2022.09.21.): A kvalitatív kutatásmódszertan jellemző jegyei. Készítsünk kutatási tervet egy kvalitatív kutatáshoz!

4.      hét (2022.09.28.): Grounded theory a megalapozott elmélet. Hogyan tudom alkalmazni a saját kutatásomban?

5.      hét (2022.10.05.): A trianguláció típusai. Egy kutatási terv készítése a trianguláció típusainak felhasználásával

6.      hét (2022.10. 12.): Hogyan valósíthatom meg a tartalomelemzést? Készítsünk interjút!

7.      hét (2022.10. 19): A kvantitatív kutatásmódszertan jellemző jegyei. Készítsünk kutatási tervet egy kvantitatív kutatáshoz!
8.      hét (2022.10. 26.): Kérdőívek készítése egy meghatározott témában

9.      hét (2022.10. 31.): Gyakorisági eloszlások, középérték, szóródás számítása Excelben, MaxQda-ban és SPSS-ben

10.  hét (2022.11.07.): Gyakorisági eloszlások, középérték, szóródás számítása Excelben, MaxQda-ban és SPSS-ben

11.  hét (2022.11. 14.): Hipotézisvizsgálatok Excelben, MaxQda-ban és SPSS-ben

12.  hét (2022.11. 21.): Hipotézisvizsgálatok Excelben, MaxQda-ban és SPSS-ben

13.  hét (2022.11. 28.): Hipotézisvizsgálatok Excelben, MaxQda-ban és SPSS-ben

14. hét (2022.12. 05.): A félévi munka értékelése
 

A foglalkozásokon történő részvétel:

Az előadások a képzés szerves részét képezik, így az Intézmény a hallgatóktól elvárja a részvételt az előadásokon. A gyakorlati foglalkozásokon, összefüggő gyakorlatokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke teljes idejű képzésben a tantárgy heti kontakt óraszámának egyharmada, részidős képzésben tantárgyanként a kontakt óraszám egyharmada. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.).

 

Félévi követelmény: gyakorlati jegy

 

Az értékelés módja, ütemezése:

A félév minősítését az órákon való aktív részvétel és a házi feladatok, beadandó dolgozatok minősége adja meg. A beadandó dolgozatok témájának és műfajának kijelölése mindig a leadást  megelőző héten történik.

 

A félévközi ellenőrzések követelményei:

 

  • Csíkos Csaba (2020). A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE, TÓK. https://www.eltereader.hu/media/2020/12/web_Csikos-Csaba_Bevezetes__.pdf
  • Falus Iván – Ollé János (2008). Az empirikus kutatások gyakorlata. Adatfeldolgozás és statisztikai elemzés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
  • Falus Iván (szerk.) (1993). Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Keraban Kiadó, Budapest.
  • Kálmán, S. (2020). Abdukció a kvalitatív tartalomelemzésben. Bizonytalanság vagy stabilitás? Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.
  • Kontra József (2011). A pedagógiai kutatások módszertana. Kaposvári Egyetem. https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
  • Sántha Kálmán (2006). Mintavétel a kvalitatív pedagógiai kutatásban. Gondolat Kiadó, Budapest.
  • Sántha Kálmán (2009). Bevezetés a kvalitatív pedagógiai kutatás módszertanába. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.
  • Sántha Kálmán (2015). Trianguláció a pedagógiai kutatásban. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.
  • Sántha, K. (2013). A harmadik paradigma a neveléstudományi vizsgálatokban. Iskolakultúra13(2), 82-91.
  • Sántha, K. (2017). A trianguláció-tipológiák és a MAXQDA kapcsolata a kvalitatív vizsgálatban. Vezetéstudomány-Budapest Management Review48(12), 33-40.

 

 

Az érdemjegy kialakításának módja: 

A hallgatók a gyakorlati órákon egyéni, páros és csoportban megoldandó feladatokat kapnak, amelyek az előadás témájához kapcsolódnak. A feladatok kidolgozásában való minőségi munka, aktív részvétel adja a félév egyik osztályzatát. A másik osztályzatot a hétről hétre elkészítendő beadandó feladatok kidolgozottsága, minősége határozza meg. A két jegy számtani átlaga adja meg a félév végi osztályzatot. Amennyiben bármely részjegy elégtelen úgy a félév végi osztályzat is elégtelen. Javításra a TVSZ. 13.§ alapján kerülhet sor.

 

 

Tomori Tímea

Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet, főiskolai tanársegéd

B/239 tomori.timea@nye.hu

 

Nyíregyháza, 2022. 09. 05.