Ember és nyelvhasználat RMA1103L

Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer

 

  1. konzultáció: 2024.09.14. (6 óra)

A nyelv fogalma és funkciói

A nyelvek változatossága: sztenderd, területi és szociális dialektusok, regiszterek fogalma és általános jellemzői

A nyelvpolitika, nyelvi jogok, nyelvi diszkrimináció

Kisebbségi magyar nyelvváltozatok, a magyar nyelv egy- és többközpontúságának kérdései

A nyelvi babonák és sztereotípiák

A magyar mint idegen nyelv

 

  1. konzultáció 2024.09.28.(3 óra)

Hallgatói előadások megtartása

Választható előadástémák:

  1. A nyelv funkciói: A nyelv által betöltött kulturális, társadalmi és személyes funkciók
  2. Nyelv és gondolkodás: A nyelv és gondolkodás közötti összetett viszony; a nyelvi relativizmus fogalma
  3. Nyelv és ember: Az egyéniség és a társadalmi identitás nyelvi kifejeződésének módjai
  4. Diskurzus és szöveg: A beszélt és írott nyelv mondatnál hosszabb szakaszainak kutatása; a társalgás természete; a szövegszerkezet elemzése
  5. Pragmatika: A társas interakció során használt nyelv kiválasztását meghatározó tényezők; beszédaktusok és elemzésük
  6. Írott és beszélt nyelv: A beszéd és az írás viszonya; a beszéd hangzásának visszaadása írásban
  7. A gyermeknyelv vizsgálata: A gyermeki nyelv vizsgálatának módszerei; beszédképzés és megértés; a nyelvelsajátítás elméletei.
  8. Nyelvi fejlődés az iskolában: Az iskolai anyanyelvoktatás; a szóbeli kifejezőkészség későbbi fejlődése; az olvasás- és írástanulás.
  9. Nyelvi illem, etikett, protokoll
  10. A nyelv és más kommunikációs rendszerek: A nyelv definíciója; a csimpánzok kommunikációja; szemiotika; kommunikáció nem nyelvi hangokkal, arccal, gesztusokkal és érintéssel

 

A foglalkozásokon történő részvétel:

 

A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke részidős képzésben a tantárgy konzultációs óraszámának egyharmada. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.).

 

Félévi követelmény: gyakorlati jegy.

 

Az értékelés módja, ütemezése:

 

Egy előadás megtartása

 

Az érdemjegy kialakításának módja:

A félév végi gyakorlati jegyet az órai aktivitás és az előadás érdemjegye határozza meg. Elégtelen gyakorlati jegy javítása a Tanulmányi és vizsgaszabályzat szerint lehetséges.

 

Ajánlott szakirodalom:

 

Kiss Jenő: Társadalom és nyelvhasználat. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest, 1995.

Ronald Wardhaugh: Szociolingvisztika. Osiris–Századvég Kiadó. Budapest, 1995.

Lanstyák István–Szabómihály Gizella: Magyar nyelvhasználat – iskola – kétnyelvűség. Kalligram Kiadó. Pozsony, 1997.

Sándor Klára: Szociolingvisztikai alapismeretek. PDF.

Kontra Miklós (szerk.): Nyelv és társadalom a rendszerváltás kori Magyarországon. Osiris K., Bp., 2003. 20–80.

 

Nyíregyháza, 2024.09.06.

 

Dr. Kiss Anita

adjunktus