Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer
- konzultáció: 2024.09.14. (6 óra)
A nyelv fogalma és funkciói
A nyelvek változatossága: sztenderd, területi és szociális dialektusok, regiszterek fogalma és általános jellemzői
A nyelvpolitika, nyelvi jogok, nyelvi diszkrimináció
Kisebbségi magyar nyelvváltozatok, a magyar nyelv egy- és többközpontúságának kérdései
A nyelvi babonák és sztereotípiák
A magyar mint idegen nyelv
- konzultáció 2024.09.28.(3 óra)
Hallgatói előadások megtartása
Választható előadástémák:
- A nyelv funkciói: A nyelv által betöltött kulturális, társadalmi és személyes funkciók
- Nyelv és gondolkodás: A nyelv és gondolkodás közötti összetett viszony; a nyelvi relativizmus fogalma
- Nyelv és ember: Az egyéniség és a társadalmi identitás nyelvi kifejeződésének módjai
- Diskurzus és szöveg: A beszélt és írott nyelv mondatnál hosszabb szakaszainak kutatása; a társalgás természete; a szövegszerkezet elemzése
- Pragmatika: A társas interakció során használt nyelv kiválasztását meghatározó tényezők; beszédaktusok és elemzésük
- Írott és beszélt nyelv: A beszéd és az írás viszonya; a beszéd hangzásának visszaadása írásban
- A gyermeknyelv vizsgálata: A gyermeki nyelv vizsgálatának módszerei; beszédképzés és megértés; a nyelvelsajátítás elméletei.
- Nyelvi fejlődés az iskolában: Az iskolai anyanyelvoktatás; a szóbeli kifejezőkészség későbbi fejlődése; az olvasás- és írástanulás.
- Nyelvi illem, etikett, protokoll
- A nyelv és más kommunikációs rendszerek: A nyelv definíciója; a csimpánzok kommunikációja; szemiotika; kommunikáció nem nyelvi hangokkal, arccal, gesztusokkal és érintéssel
A foglalkozásokon történő részvétel:
A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke részidős képzésben a tantárgy konzultációs óraszámának egyharmada. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.).
Félévi követelmény: gyakorlati jegy.
Az értékelés módja, ütemezése:
Egy előadás megtartása
Az érdemjegy kialakításának módja:
A félév végi gyakorlati jegyet az órai aktivitás és az előadás érdemjegye határozza meg. Elégtelen gyakorlati jegy javítása a Tanulmányi és vizsgaszabályzat szerint lehetséges.
Ajánlott szakirodalom:
Kiss Jenő: Társadalom és nyelvhasználat. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest, 1995.
Ronald Wardhaugh: Szociolingvisztika. Osiris–Századvég Kiadó. Budapest, 1995.
Lanstyák István–Szabómihály Gizella: Magyar nyelvhasználat – iskola – kétnyelvűség. Kalligram Kiadó. Pozsony, 1997.
Sándor Klára: Szociolingvisztikai alapismeretek. PDF.
Kontra Miklós (szerk.): Nyelv és társadalom a rendszerváltás kori Magyarországon. Osiris K., Bp., 2003. 20–80.
Nyíregyháza, 2024.09.06.
Dr. Kiss Anita
adjunktus