Leíró magyar nyelvtan 2. Szószerkezettan OMA1116L

Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer

Féléves tematika:

  1. konzultáció (2024. dec. 6.)

A szókapcsolatok rendszere és jellemzői. A szintagmaszint

A szintagmák elhatárolása a morfológiai típusú szerkezetektől; az ún. álszintagma kérdése

A szintagmák típusai, jellemzői

A szintagmacsoportok: a szószerkezetlánc, a szószerkezetbokor, és a szószerkezetsor

Az alany és az állítmány

A tárgy

  1. konzultáció (22024. dec. 13.)

A határozós szintagmák jellemzése

A jelzős szintagmák jellemzése

A mellérendelő szintagmák jellemzése

 

A foglalkozásokon történő részvétel:

  • Az előadások a képzés szerves részét képezik, így az Intézmény a hallgatóktól elvárja a részvételt az előadásokon (TVSz 8.§ 1.)

 

Félévi követelmény: kollokvium

 

Az értékelés módja, ütemezése:

A vizsgára bocsátás feltétele:

Három zárthelyi dolgozat 51% eredményességű megírása, az időpontjai: okt. 9., nov. 6., dec. 4.

A kollokvium típusa: szóbeli.

 

Szóbeli vizsga témakörei:

 

    1. A szókapcsolatok rendszere, típusai
    2. A szintagmák; elhatárolásuk a morfológiai típusú szerkezetektől és más nyelvi egységektől
    3. A szintagmák típusai, jellemzői
    4. Az alany és állítmány viszonyának kérdésköre
    5. A hozzárendelő szintagma problematikája, elemzési kérdések, nehézségek
    6. Az alárendelő szintagmák általános jellemzése, kategorizációjuk: a bővítmények felől (vonzat és szabad bővítmények)
    7. A tárgyas szintagmák jellemzése
    8. A határozós szintagmák jellemzése
    9. A jelzős szintagmák jellemzése
    10. A mellérendelő szintagmák általános jellemzése, különböző szempontú osztályozása.
    11. A szintagmacsoportok

Az érdemjegy kialakításának módja:

Az érdemjegyet az írásbeli dolgozat és szóbeli felelet számtani átlaga határozza meg. Az elégtelen írásbeli részeredmény kizárja a szóbeli vizsga megkezdésének lehetőségét.

                                                                                               Dr. habil. Minya Károly

 

2024. szept. 1.