Leíró magyar nyelvtan I. Szófajtan, alaktan OMA1213L

Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer

Féléves tematika:

 

  1. konzultáció (2025. márc. 12.)

Tájékoztatás a tantárgyi tematikáról és a követelményekről

Szófajtani és alaktani ismeretek a közoktatásban. A NAT, a KET és a tankönyvek megismerése

A szófaj fogalma, a szófajok osztályozásának kritériumai. A lexikai, az aktuális, a grammatikai szófaj. A szófaji érték változása; a lexikai és az aktuális szófajváltás. A többszófajúság

A MGr. szófaji felosztása. Az alapszófajok, a viszonyszók és a mondatszók általános jellemzése és gyakorlása.

Az ige, a főnév, a melléknév

A határozószók és a névmások

Az igenevek

A nem morfológiai természetű viszonyszók

A morfológiai természetű viszonyszók

A mondatszók.

Az alapszófajok, a viszonyszók és a mondatszók általános jellemzése és gyakorlása. A szófajok felismerésének tanítása az általános és középiskolában.

  1. konzultáció (2025. máj. 17.)

A morfémaszerkezet felépítése és elemzése

A morfémahatárok kérdése

A tőmorfémák általános kérdései

A mai magyar igető- és névszótőrendszer

Az igeragozás, a névszóragozás kérdései

Az ige- és névszójelek

 

  1. konzultáció (2025. máj. 23.)

A toldalékmorféma-típusok elhatárolásának problémái

A magyar esetrendszer

A szóalkotás módjai: a szóképzés

A szóalkotás módjai: szóösszetétel, a ritkább szóalkotási módok

 

A foglalkozásokon történő részvétel:

Az előadások a képzés szerves részét képezik, így az Intézmény a hallgatóktól elvárja a részvételt az előadásokon (TVSz 8.§ 1.)

A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke részidős képzésben a tantárgy konzultációs óraszámának egyharmada. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.).

Félévi követelmény: kollokvium

Ismeri és át tudja adni a szófajtan és az alaktan kategóriáit, fogalmait. Tisztában van a szófajok és a toldalékmorfémák rendszerével, a gyakoroltatás és elmélyítés módszereivel. Birtokában van a szavak szófajba sorolásának kritériumaival, ezáltal bármely szót be tud sorolni és soroltatni a helyes kategóriába. Ismeri tő- és toldalékrendszert.

Az értékelés módja, ütemezése:

A félév során egy zárthelyi dolgozat megírása, szóbeli vizsga

A vizsgára bocsátás feltétele:

Aktív részvétel a konzultációkon, egy zárthelyi dolgozat megírása (minimum 51%-os     eredményességű)

Az érdemjegy kialakításának módja:

      A szóbeli felelet, valamint a zárthelyi dolgozat eredményessége

 

Nyíregyháza, 2025. február 10.

Dr. habil. Minya Károly

főiskolai tanár