Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer
Féléves tematika:
A szószerkezettan és a mondatrészek a közoktatásban. A NAT, a KET és a tankönyvek megismerése
A szókapcsolatok rendszere és jellemzői. A szintagmaszint
A szintagmák elhatárolása a morfológiai típusú szerkezetektől; az ún. álszintagma kérdése
A szintagmák típusai, jellemzői. A szintagmacsoportok: a szószerkezetlánc, a szószerkezetbokor, és a szószerkezetsor
A hozzárendelő szintagma problematikája, elemzési kérdések, nehézségek. Az alany és az állítmány
Az alany és az állítmány gyakorlása
Az alárendelő szintagma általános jellemzése, osztályozása a bővítmények felől: vonzat és szabad bővítmények
A tárgy
A határozós szintagmák jellemzése és gyakoroltatása
A jelzős szintagmák jellemzése és gyakoroltatása
A mellérendelő szintagmák általános jellemzése, különböző szempontú osztályozása
Az névszói-igei állítmány tanítása az általános és középiskolában (felismertetése és jellemzése
A foglalkozásokon történő részvétel:
Az előadások a képzés szerves részét képezik, így az Intézmény a hallgatóktól elvárja a részvételt az előadásokon (TVSz 8.§ 1.)
A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke részidős képzésben a tantárgy konzultációs óraszámának egyharmada. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.).
Félévi követelmény: kollokvium
Ismeri és át tudja adni a mondattan kategóriáit, fogalmait. Tisztában van a határozók rendszerével, a gyakoroltatás és az elmélyítés módszereivel közvetíti a diákoknak.
Az értékelés módja, ütemezése:
A félév során két zárthelyi dolgozat megírása, szóbeli vizsga
A vizsgára bocsátás feltétele:
Aktív részvétel az előadásokon és szemináriumokon, két zárthelyi dolgozat megírása (minimum 51%-os eredményességű)
Az érdemjegy kialakításának módja:
A szóbeli felelet, valamint a zárthelyi dolgozat eredményessége
Nyíregyháza, 2025. szeptember. 8.
Dr. habil. Minya Károly
főiskolai tanár