Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer
Féléves tematika:
- hét A szókapcsolatok rendszere és jellemzői. A szintagmaszint
- hét A szintag mák elhatárolása a morfológiai típusú szerkezetektől; az ún. álszintagma kérdése
- hét A szintagmák típusai, jellemzői. A szintagmacsoportok: a szószerkezetlánc, a szószerkezetbokor, és a szószerkezetsor. Az alárendelő szintagma általános jellemzése
- hét Az alany és az állítmány
- hét Az alany és az állítmány gyakorlása
- hét A tárgy
- hét A tárgy gyakorlása
- hét Az 1. zárthelyi dolgozat megírása
- hét A határozós szintagmák jellemzése és gyakorlása I.
- hét A határozós szintagmák jellemzése és gyakorlása II.
- hét A jelzős szintagmák jellemzése és gyakoroltatása I.
- hét A jelzős szintagmák jellemzése és gyakoroltatása II.
- hét A mellérendelő szintagmák általános jellemzése és gyakorlása
- hét A 2. zárthelyi dolgozat megírása.
A foglalkozásokon történő részvétel:
- Az előadások a képzés szerves részét képezik, így az Intézmény a hallgatóktól elvárja a részvételt az előadásokon (TVSz 8.§ 1.)
Félévi követelmény: kollokvium
Az értékelés módja, ütemezése:
A vizsgára bocsátás feltétele:
Három zárthelyi dolgozat 51% eredményességű megírása, az időpontjai: okt. 9., nov. 6., dec. 4.
A kollokvium típusa: szóbeli.
Szóbeli vizsga témakörei:
-
- A szókapcsolatok rendszere, típusai
- A szintagmák; elhatárolásuk a morfológiai típusú szerkezetektől és más nyelvi egységektől
- A szintagmák típusai, jellemzői
- Az alany és állítmány viszonyának kérdésköre
- A hozzárendelő szintagma problematikája, elemzési kérdések, nehézségek
- Az alárendelő szintagmák általános jellemzése, kategorizációjuk: a bővítmények felől (vonzat és szabad bővítmények)
- A tárgyas szintagmák jellemzése
- A határozós szintagmák jellemzése
- A jelzős szintagmák jellemzése
- A mellérendelő szintagmák általános jellemzése, különböző szempontú osztályozása.
- A szintagmacsoportok
Az érdemjegy kialakításának módja:
Az érdemjegyet az írásbeli dolgozat és szóbeli felelet számtani átlaga határozza meg. Az elégtelen írásbeli részeredmény kizárja a szóbeli vizsga megkezdésének lehetőségét.
Dr. habil. Minya Károly
főiskolai tanár
2024. szeptember 1.