Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer
Féléves tematika:
Az alaktan, a szófajtan, a szószerkezettan és a mondatrészek a közoktatásban. A NAT, a KET és a tankönyvek megismerése
Alaktan. A szóalkotás módjai: a szóképzés
Alaktan. A szóalkotás módjai: a szóösszetétel, a ritkább szóalkotási módok
Alaktan. A morfémaszerkezetek felismerése, gyakorlása. A szabályostól eltérő szerkezetek
Szófajtan. A határozószók felismerése és gyakorlása
Szófajtan. A viszonyszók felismerése és gyakorlása
Szófajtan. A mondatszók felismerése és gyakorlása
Az 1. zárthelyi dolgozat megírása.
A mondatrészek: az alany
A mondatrészek: az állítmány és a tárgy
A mondatrészek: a határozók
A jelzők. A mellérendelő szintagmák
Az összetett mondatok
A többszörösen összetett mondatok
Az egyszerű és az összetett mondat határsávja
A 2. zárthelyi dolgozat megírása
A foglalkozásokon történő részvétel:
- A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke teljes idejű képzésben a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.)
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
Ismeri és át tudja adni a nyelvi szintek kategóriáit, fogalmait. Tisztában van a szófajok, a mondatrészek rendszerével, a gyakoroltatás és az elmélyítés módszereivel közvetíti a diákoknak.
Az értékelés módja, ütemezése: A Magyar grammatika ismeretanyagára támaszkodva legyenek képesek a hallgatók szófajtani, alaktani, szintagma- és mondattani feladatok megoldására. A stúdium célja, hogy bemutassa az iskolai nyelvtani elemzések módjait, kitérve a nyelvtudomány legújabb irányzatainak az eljárásaira is.
A Leíró nyelvtan stúdiumaihoz kapcsolódó elemzési eljárások, gyakorlati tudnivalók elmélyítése, az elemzési készség fejlesztése. Komplex nyelvtani gyakorlatok: a szófajtan, alaktan, szintagmatan és mondattan órákon elsajátított ismeretek elmélyítése, gyakorlása, külön kitérve a problémás területekre (például a névszói állítmány elemzési nehézségei, a névszói-igei állítmány felismerése; ok- és célhatározó elkülönítése; mód- és állapothatározó elkülönítése stb.)
Az értékelés: két zárthelyi dolgozat megírása, 2025. okt. 30., dec. 11.
A félévközi ellenőrzések követelményei:
Az érdemjegy kialakításának módja:
2025. szeptember 8.
Dr. habil. Minya Károly
főiskolai tanár