Grammatikai elemzések OMA1121

Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer

 

Féléves tematika:

 

Az alaktan, a szófajtan, a szószerkezettan és a mondatrészek a közoktatásban. A NAT, a KET és a tankönyvek megismerése

Alaktan. A szóalkotás módjai: a szóképzés

Alaktan. A szóalkotás módjai: a szóösszetétel, a ritkább szóalkotási módok

Alaktan. A morfémaszerkezetek felismerése, gyakorlása. A szabályostól eltérő szerkezetek

Szófajtan. A határozószók felismerése és gyakorlása

Szófajtan. A viszonyszók felismerése és gyakorlása

Szófajtan. A mondatszók felismerése és gyakorlása

Az 1. zárthelyi dolgozat megírása.

A mondatrészek: az alany

A mondatrészek: az állítmány és a tárgy

A mondatrészek: a határozók

A jelzők. A mellérendelő szintagmák

Az összetett mondatok

A többszörösen összetett mondatok

Az egyszerű és az összetett mondat határsávja

A 2. zárthelyi dolgozat megírása

 

A foglalkozásokon történő részvétel:

  • A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke teljes idejű képzésben a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.)

 

Félévi követelmény: gyakorlati jegy

Ismeri és át tudja adni a nyelvi szintek kategóriáit, fogalmait. Tisztában van a szófajok, a mondatrészek rendszerével, a gyakoroltatás és az elmélyítés módszereivel közvetíti a diákoknak.

 

Az értékelés módja, ütemezése: A Magyar grammatika ismeretanyagára támaszkodva legyenek képesek a hallgatók szófajtani, alaktani, szintagma- és mondattani feladatok megoldására. A stúdium célja, hogy bemutassa az iskolai nyelvtani elemzések módjait, kitérve a nyelvtudomány legújabb irányzatainak az eljárásaira is.

A Leíró nyelvtan stúdiumaihoz kapcsolódó elemzési eljárások, gyakorlati tudnivalók elmélyítése, az elemzési készség fejlesztése. Komplex nyelvtani gyakorlatok: a szófajtan, alaktan, szintagmatan és mondattan órákon elsajátított ismeretek elmélyítése, gyakorlása, külön kitérve a problémás területekre (például a névszói állítmány elemzési nehézségei, a névszói-igei állítmány felismerése; ok- és célhatározó elkülönítése; mód- és állapothatározó elkülönítése stb.)

 

Az értékelés: két zárthelyi dolgozat megírása, 2025. okt. 30., dec. 11.

 

A félévközi ellenőrzések követelményei:

 

Az érdemjegy kialakításának módja:

Pl.: A félévi gyakorlati jegyet a heti értékelések, valamint a zárthelyi dolgozat érdemjegyeinek számtani átlaga határozza meg. Amennyiben a zárthelyi dolgozat elégtelen minősítésű, a félév elégtelen gyakorlati jeggyel zárul. Elégtelen gyakorlati jegy javítása a Tanulmányi és vizsgaszabályzat szerint lehetséges.

 

2025. szeptember 8.

 

                                                                                               Dr. habil. Minya Károly

                                                                                                          főiskolai tanár