Féléves tematika:
- konzultáció (2022.03.11. 13-19): A jelentéstan a tudományok és közelebbről a nyelvtudomány rendszerében. A jelentéstan történetének vázlata. A logikai szemantika. A strukturális szemantika. A funkcionális nyelvészet és a kognitív szemantika általános jellemzése. A kognitív szemantika legfontosabb témakörei: a kategorizáció (a prototípus-elmélet); a konstruálás; az egyszerű és az összetett jelentésszerkezetek. A jelentéskiterjesztés; a kognitív szemantika metaforaelmélete. Szemantika és pragmatika.
- konzultáció (2022.04.29. 13-16): A poliszémia, homonímia, szinonímia. A jelentésváltozás a jelentésváltozási folyamat tartalma és a jelentésváltozás indítéka szerint. A jelentésváltozás a jelentésváltozás lefolyásának módja szerint.
A foglalkozásokon történő részvétel:
- Az előadások a képzés szerves részét képezik, így az Intézmény a hallgatóktól elvárja a részvételt az előadásokon (TVSz 8.§ 1.)
Félévi követelmény: kollokvium
Az értékelés módja, ütemezése:
- vizsga típusa: kollokvium
A kollokvium típusa: írásbeli
Az érdemjegy kialakításának módja: az írásbeli vizsga alapján. Elégtelen vizsga javítására a TVSz. alapján van lehetőség.
Kötelező szakirodalom:
Pethő József: Jelentéstan. Tankönyv a BA-képzés számára. Bölcsész Konzorcium. 2004.
Gombocz Zoltán 1997. Jelentéstan és nyelvtörténet. Akadémiai Kiadó. Budapest.
Hangay Zoltán 1997. Jelentéstan. In: A. Jászó Anna (szerk.): A magyar nyelv könyve. Trezor Kiadó. Budapest. 419–457.
J. Soltész Katalin 1974. A tulajdonnév funkciója és jelentése. Akadémiai Kiadó. Budapest.
Károly Sándor 1970. Általános és magyar jelentéstan. Akadémiai Kiadó. Budapest.
Kiefer Ferenc 2005b. Van-e magyar jelentéstan? MNy. 2005: 129–140.
Kiefer Ferenc é. n. [2000]. Jelentéselmélet. Corvina. Budapest.
Pusztai Ferenc 2003. Szójelentés-történet. In: Kiss Jenő–Pusztai Ferenc szerk.): Magyar nyelvtörténet. Osiris Kiadó. Budapest. 851–893.
Zsilka János 1982. Szemantika. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest.
Nyíregyháza, 2022. 02. 07.
Dr. Sebestyén Zsolt